top of page

haberler

Bir Türk Başarı Hikayesi

Türkiye'nin en büyük dekoratif kutu üreticilerinden biri olan Teksan Teneke Kutu, son dönemde dekoratif tenekeleri ile ulusal, bölgesel ve uluslar arası ambalaj ödülleri kazanmasıyla beraber gelecekteki satış büyümesi için ihracata odaklanıyor. David Hayes anlatıyor.

 

Teksan, 2018’de gerçekleşen Asya Ambalaj Federasyonun düzenlediği Asiastar yarışmasında Tüketici Ambalaj kategorisinde iki ödül kazandı. Bu ödülü de Dünya Ambalaj Örgütü'nün (WPO) Mayıs ayında Prag'da düzenlenecek WPO ödül töreninde takdim edilecek olan Genel Ambalaj Kategorisinde iki Dünya Yıldızı Ödülü takip ediyor.

Teksan'ın APF ve WPO ödülleri, iç pazarda Teksan Teneke’nin nasıl kutular yapabileceğinin farkındalığını arttırdı. Teksan Teneke Mart 2019’da Ambalaj Sanayicileri Derneği’nin düzenlediği Ambalaj Ayyıldızları yarışmasından İçeçek kategorisinde iki ödül kazandı. Bu ödüller, APF ve WPO’nun yarışmalarına katılmak için hak kazanmasına neden oldu. Teksan bu ödüllerin birini ithal viski şişesi için promosyon kutusu, diğerini de Türk çayı ambalajı için aldı.

YENİDEN MARKALAŞMA

Teksan Teneke Genel Koordinatörü Gökhan Aktaş, Can Tech'e hem baskısıyla hem de kutu şekliyle Jack Daniel's Tennessee Honey viski şişesine göre özel tasarlandığını anlattı. Teksan'ın diğer ödüllü teneke kutusu, yerel bir marka olan Vitanella için Premium Türk Çayları için üretildi. Aktaş, "Ödüllerimiz standart kutular için değil, gerek kapaklarımızda gerek ise teneke kutularda detaylı kabartmalar kullandık; müşteriler her çizginin kabardığını görmek istiyor" diyor. "Müşterilerimize büyük düşünmelerini ve tasarım fikirlerini yeteneklerimizle birleştirmelerini söylüyoruz. Müşterilerimize söz verdiğimiz şeylerinhemen hemen çoğunu başardık.Ödülleri kazanmak hem Teksan'ın üretim ekibini memnun ediyor hem de firmamızın yapabileceklerini potansiyel müşterilerimize göstermiş oluyoruz diye devam eden Aktaş, "Ödül kazanmak güzel; gerçekten tatmin edici. Bu bizi daha zor projeler yapmaya itiyor. En büyük faydası, sıkı çalışmanız ve yaptığınız şey için ödüllendirilmenizdir. Bizi daha büyük ve daha iyi şeyler için motive ediyor. Ödüllerin bir diğer faydası da, potansiyel yeni müşterilerimize iyi kutu yaptığımızı gösteriyor.”

50 personel istihdam eden Teksan'ın fabrikası 3.500m 2 ve İstanbul'un Anadolu yakasında yer almaktadır. Tesisin üretim kapasitesi, kutunun tasarım karmaşıklığına bağlı.

Aktaş "Üretim kapasitemiz yaptığımız ürüne göre değişiyor; bazı kutuları vardiya başına 16.000 parça üretebilirken, diğer tasarımları her vardiyada 5.000 parça üretiyoruz" diye açıklıyor. "Gelecekte fabrikamızı taşımamız gerekecek; daha büyük bir yere sahip olacağız ve alanı verimli kullanarak kapasitemizi ikiye katlayacağız." Her yıl bunu düşünüyoruz ama her zaman bir şeyler çıkıyor. İstanbul'un Asya yakasında kalıp İstanbul'un sınırına yaklaşmayı düşünüyoruz. "

KENDİ ÜRETTİĞİMİZ ÜRÜNLER

Dekoratif teneke kutular, endüstriyel teneke kutulara göre, hem daha az adetler hem de daha fazla emek, zaman ve bilgi birikimi gerektiriyor. Teksan, yakın zamanda da yeni makine yatırımları yaptı. Aslında, yeni ekipmanların büyük bir kısmı şirket içinde üretiliyor. "Çoğunlukla yaptığımız makinalar bizim üretim hızımıza ve kalitemize hizmet eden makinalardır, "diyen Aktaş," Bu da bizim işteki uzmanlığımızı arttırıyor ve eskisine oranla teknik açıdan çok daha donanımlı olmamızı sağlıyor. Artık daha fazla otomasyon kullanıyoruz. Minimum adetlerde çok üretim yaptığımızdan, hem hızımızı arttırmak hem de işçilik maliyetimizi düşürmek için üretimin belirli noktalarında otomasyon kullanmak fayda sağlıyor.

Kalitemizi artırdığımız gibi üretimimizde de esnek kalabiliyoruz. Dekoratif kutu imalatı bir zanaata benzer ve birçok dekoratif kutu üreticisi, siparişe göre özel kutu tasarımları yapmak için kendi üretim süreçlerini geliştirir. Bu yüzden de kullandığımız makineler ve üretim adımları, diğer dekoratif teneke kutu firmalarına uygun olmayabilir, "diyen Aktaş," İlk başta üretim sürecinin farklı bölümlerine bakıyoruz ve sonra fikir alışverişi yapıyoruz - benimsediğimiz bazı fikirler; bize rekabet avantajı sağlıyor. " diyerek devam ediyor.

 

2018 yılında Teksan'ın toplam üretiminin yüzde 30'unu ihracat siparişleri oluşturdu. 2018'de başlayan ürün geliştirme projeleri meyvelerini verirken firmanın ihracat pazarlarına odaklanmasının artması ile ihracat payının bu yıl yüzde 45'e yükseleceği tahmin ediliyor.

"Pazar riskimizi dağıtmak için orta vadeli ihracat hedefimiz yüzde 60. İhracatımızın çoğu Avrupa'ya, bir kısmı da Orta Doğu'ya. Ayrıca,

ABD'ne de yeni ürün tedarik etmeye başladık "diyor Aktaş." Avrupa'da İngiltere, Fransa, Almanya ve Romanya ana pazarlarımız. Müşterilerimize daha çok deniz yolu ile tedarik sağlıyoruz, ancak zaman açısından kısıtlı işlerde karayolu ile de tedarikediyoruz. Avrupa'daki müşterileri karayolu ile en fazla bir haftada teslimat yapıyoruz. "

REKABET AVANTAJI

Aktaş “Türkiye’nin coğrafik konumu, kısa zamanda teslimat için müşterilerine cevap veremeyen Çin ile rekabet oluşturuyor. Yılbaşı zamanı için en geç Haziran ve Temmuz’da Çin üreticilerine sipariş verilmesi gerekiyor ama bizden en geç Ekim’e kadar sipariş verebilirler. Avrupa’ya deniz ile gönderim üç ile dört hafta sürerken, kara taşımacılığı ile 3-4 gün içerisinde teslimat yapabiliyoruz. Müşterilerimize değişik zamanlama seçenekleri sunabiliyoruz.”

 

Teksan’ın dekoratif kutu üretiminin %80’i geçme kapaklı kutulardan oluşuyor. %20’si ise menteşeli kutulardan oluşuyor.

 

Aktaş “ menteşe yapmanın ürüne ekstra bir maliyet olduğunu belirtiyor. Biten kutuya tekrar delik açıp menteşe ile kapakları birleştirmeniz gerekiyor. Teksan bi çok ticaret firmaları ve ajanslarla çalışıyor. Bunların içinde yurtiçinde Kimberly Clark ve daha yeni Ballantine’s viski kutusu ürettiği Pernod Ricard gibi firmalar mevcuttur.

 

Türkiye ve Avrupa pazarında dekoratif teneke kutular genellikle ambalaj olarak kullanılıyor, Amerika’da ise sadece boş kutu satın alınabiliyor. Aslında boş teneke kutular Türkiye’de de popüler olmaya başladı ama halen Amerika’daki kadar değil. Boş teneke kutular,Türkiye ve Avrupa'da, daha çok mutfakta kullanılıyor". Bu arada Teksan'ın müşterileri, standart şekiller için bile özel üretim dekoratif kutular talep ediyor. Aktas, "Müşteriler normalde standart dediğimiz köşeli veya yuvarlak kutular istiyor, ama l mm fark için bile kendi boyutlarına sahip olma konusunda daha istekliler. Ambalajın içine konulan ürüne göre özel olarak yapılmış gibi görünmesini istiyorlar" diyor. "2D ve 3D kabartma yapıyoruz; artık daha derin 3D kapak kabartması isteniyor. Daha ince ayrıntılar ve daha fazla derinlik istiyorlar. Müşterilerimiz kabartma konusunda son zamanlarda daha titizler. "Müşterilerin daha ince detaylara ve son dokunuşa önem verdiği diğer bir alanda baskıdır." Gerçekten baskı kalitesine çok önem veriyorlar; Üç dört yıl önce iyi olan baskıya artık kabul edilmez gözüyle bakıyorlar "diyor Aktaş." Pantone renkleri ile daha iyi bir eşleşme istiyor; aslında neredeyse aynısını istiyorlar. Vernik ve emayelerle tedarikçilerimizi esnek ve çizilmeye karşı dayanıklı malzemeler elde etmeye zorluyoruz. "Bu arada Teksan, ihracata olan odağını artırdıkça bu yıl satışlarda artış bekliyor." 2018 bizim için zor ama iyi bir yıl oldu. risk yönetimi üzerine çalıştık. İhracatımız iyiydi ancak Türkiye pazarı her ay inişli çıkışlıydı. "Normalde piyasa dibe vuruyor ve sonra yükseliyor, ancak 2018 Türk parası nedeniyle inişli ve çıkışlıydı. Bunu daha önce hiç görmedik. "Yerel pazarın şu anda hala biraz yavaş olduğunu düşünüyoruz, ancak ihracat artıyor ve odak noktamız bu; bu yılın iyi bir yıl olacağına dair bir his var." 

Tara-13-Pano.jpg
Tara-17-Pano.jpg
Tara-18-Pano.jpg
bottom of page